Sta op en lift - naar huis - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Wessel Ralph - WaarBenJij.nu Sta op en lift - naar huis - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Wessel Ralph - WaarBenJij.nu

Sta op en lift - naar huis

Door: Wessel

Blijf op de hoogte en volg Wessel

06 Augustus 2006 | Zweden, Stockholm

Beste lezer,

Het einde van onze reis is in zicht. 1 augustus verlieten we Rusland en kwamen we aan in Tallinn. Vanaf daar namen we de boot naar Helsinki en hebben we het laatste onderdeel van onze reis ingezet: terugliften over Scandinavie.
Dat is nog niet zo makkelijk, zo ervoeren wij de afgelopen dagen. Aan de goede voorbereidingen heeft het niet gelegen; in Mongolie hadden we een tentje gekocht om in te slapen, en een zaklamp voor in het donker. Dat laatste bleek een tikkeltje overbodig, want in het hoge noorden is het maar een paar uur per dag donker.
Onze eerste dag begon prima, een Zweeds echtpaar maakte ons wakker met koffie en broodjes. Vriendelijke bolderburen dus. Vervolgens liftten we twee dagen lang noordwaarts, tot de Zweedse grens, vanaf daar de snelste weg naar Stockholm. Onderweg hebben we genoten van de Scandinavische landschappen, we wisten helemaal niet dat er hier zoveel prachtige meren, bossen en rivieren zijn.

Gisteren hadden we een perfecte lift te pakken, een man die eerst naar een stadje moest voor een afspraak en ons een uur later 400 kilometer verder zou brengen. We hadden op een bepaald punt afgesproken elkaar weer te treffen en maakten van de gelegenheid gebruik neer te strijken op het terras om te genieten van de Zweedse zon. Ons fanatieke kaartspel dat lijkt op pesten maar dan zonder pestkaarten nam al onze aandacht in beslag, en anderhalf uur later kwamen we erachter dat de meneer die ons 400 kilometer verder zou brengen allang vertrokken was! Nu hebben we deze reis al nodig bus, trein of boot gemist, maar dat je ook een lift kon missen was voor ons een frustrerende gewaarwording. Zeker omdat we vervolgens 6 uur aan de snelweg stonden te wachten op onze volgende rit, een luttele 40 kilometer die we dankbaar accepteerden.
Uiteindelijk zijn we vandaag, op onze vierde liftdag, door een dikke BMW Stockholm ingereden en we zijn zeer onder de indruk van deze stad. Prachtige oude gebouwen, veel water en mooie bootjes, bijna zo mooi als Amsterdam. Morgen proberen we Kopenhagen te halen en daarna gaan we maar ´ns op huis aan - het is mooi geweest!

• 06 Augustus 2006 - 20:32

Hanna.:

doe Stockholm de groeten van mij!

• 07 Augustus 2006 - 14:50

Jasper:

Amsterdam kijkt uit naar jullie thuiskomst!

• 08 Augustus 2006 - 11:40

Ellen:

Succes met liften, en geniet nog maar van die laatste kilometers!!!