Over Mongolie - met opzet - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Wessel Ralph - WaarBenJij.nu Over Mongolie - met opzet - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Wessel Ralph - WaarBenJij.nu

Over Mongolie - met opzet

Door: Wessel

Blijf op de hoogte en volg Wessel

25 Juli 2006 | Rusland, Moskou

Beste familie en vrienden,

Een treinreis die vijf dagen en vier nachten achtereen in beslag neemt kan op verschillende manieren worden beleefd. Sommige mensen bij ons in de coupe lieten zich bij vertrek droogweg ontvallen dat ze een pesthekel aan de trein hadden en het liefst zo snel mogelijk naar huis wilden. Wij daarentegen verheugden ons al een jaar of twee op deze rit, die destijds de aanzet heeft gegeven tot het maken van de reis zoals in vorige bijdragen beschreven.
Feit is dat het een zekere instelling vergt om het doorkruisen van Siberie inderdaad tot een surrealistische ervaring te maken, en niet tot een oncomfortabele, claustrofobische ellende. 's Nachts bijvoorbeeld, als je net lekker denkt te liggen slapen op je gewatteerde plank, wordt je eensklaps wakker gecommandeerd door de Russische douaniers, die met het communisme nog niet de bureaucratie hebben afgezworen en je vier verschillende formulieren laten invullen. Overdags vergapen we ons aan de Chinese en Mongoolse handelaren, die met kubieke meters aan babykleertjes en nike-air-max tijdens elke stop het perron oprennen om hun waar aan de Russische man te brengen. We eten nog een bakje noodels terwijl de tijdzones passeren. Ondertussen is er een zee van tijd om te lezen, te slapen, te kletsen, en te dromen.

Het uitzicht wordt intussen steeds Europeser. Werden we in China nog vergezeld van de Chinese Muur en rotsachtige heuvels, in Mongolie worden we getracteerd op eindeloze hoogvlaktes aan steppe, met af en toe een kudde wilde paarden die ons voorbij draven. Overigens een prachtig land, Mongolie, dat ons met zijn mensen, geschiedenis en landschappen positief heeft verrast. Rusland betekent voor ons het voorportaal van Thuis, met polderlandschap, grasweiden, en een aangename vochtigheidsgraad.

De komende dagen zijn we onder de pannen in Moskou, en zullen we de toerist uithangen op het Rode Plein. Daarna maken we onze laatste treinreis, naar Sint-Petersburg. Daar aangekomen hebben we de gehele afstand van Nanning (zuid-oost China) naar Sint-Petersburg (noord-west Rusland) per trein afgelegd, en wordt het tijd voor een nieuw vervoersmiddel. We hebben op de zwarte markt in Ulaan Baatar, de hoofdstad van Mongolie, een tentje gekocht, en hopen daarmee in hoge snelheid door Scandinavie te liften. Dat zou betekenen dat we over een paar weekjes al weer thuiskomen, een interessant idee waar we nog niet helemaal aan kunnen wennen. Fijne vacantie allemaal!

• 25 Juli 2006 - 22:25

Hanna.:

wes wat tof dat de treinreis nu is gemaakt. ik snap dat jullie niet onverdeeld enthousiast zijn, maar persoonlijk vind ik het heel leuk om je binnenkort weer te kunnen zien en spreken.

bijna een gewoon einde, een vakantie met tent en duim. have fun heren!

• 25 Juli 2006 - 23:24

Marina:

Moskou voelt inderdaad nogal dichtbij vergeleken met de vorige verblijfsplaatsen.

Heel cool is trouwens dat ik precies weet waar jullie nu weer zijn neergestreken als ik eens een exotisch vlaggetje bij de bezoekersstatistieken van mijn website zie! : )

Nog maar een paar tijdzones te gaan...

• 26 Juli 2006 - 10:42

Tien:

Prettig om weer wat van jullie te horen. Ben erg benieuwd hoe Moskou en Sint-Petersburg jullie bevallen. Hier is het al zes weken rond de dertig graden (lang leve Holland)

Tot gauw (=nadat je terug bent en voordat je weer vertrekt voor je volgende reis)

• 26 Juli 2006 - 15:41

Willem DH:

Wessel,
    ben benieuwd naar je bling bijdrage in de Hupkeskoerier.Daar zal deze reis toch aanknopingspunten genoeg voor geven.

• 26 Juli 2006 - 21:00

Dianne:

Aaaah wat een heerlijke verhalen weer, ben zoow jaloeooers, en tegelijkertijd zoow blij dat jullie (hopelijk) snel weer thuis komen...

Ik hoop dat jullie nog veel kunnen genieten van jullie belevenissen,
    wil in ieder geval aaaalles horen als jullie terug zijn.
    Dikke Groeten van Dianne.